Rodzaje strategii cenowych

Dynamiczne ustalanie cen nie jest niczym nowym w świecie biznesu, ustalanie cen zależy od kilku ważnych czynników, na przykład takich jak konkurencja, czy też popyt, czy podaż, a wszystko to działa w oparciu o aktualne dane z rynku.
Istnieją również rodzaje dynamicznych strategii cenowych, jednak aby wybrać strategię cenową, należy na początek wybrać cel cenowy, a takim przykładowym celem cenowym może być maksymalizacja zysków, czy też zwiększenie wielkości sprzedaży.

Jak działa maksymalizacja zysków?

Firmy które decydują się na maksymalizację zysków robią to podnosząc ceny, oraz obniżając koszty wszędzie tam gdzie to możliwe, aby zobaczyć dużą poprawę zwrotu z inwestycji.
W częstych przypadkach dążenie do takich celu cenowego wiąże się z kosztem wielkości sprzedaży, bądź ogólnym przychodem.
Cel cenowy objawia się na kilka sposobów, w niektórych przypadkach firma może być zainteresowana maksymalizacją zysków krótkoterminowych, pozyskaniem klienta bez martwienia się o utratę subskrybcji.
Może też być sytuacja inna w której firma osiągnie długoterminowy zysk, jednak w tym przypadku będzie wyceniać z bardziej ostrożnym zamiarem.

Przechodząc stricte do strategii cenowych, możemy wyróżnić kilka takowych, jedną z nich będzie konkurencyjna cena
Czyli wyceniamy nasze produkty, bądź usługi na podstawie wyceny konkurencji i taka strategia jest bardzo dobra w momencie kiedy ciężko jest odróżnić nasze produkty od konkurencyjnych.

Jednak kiedy możemy taką konkurencyjną wycenę zastosować?

Wtedy gdy naszym zadaniem jest przetrwać lub uzyskać status quo.
Gdy celem wyceny produktów jest umożliwienie firmie utrzymania statusu quo, bądź przetrwanie trudnego okresu, konkurencyjne ceny pozwolą nam utrzymać zysk.

Inną strategią cenową jest opcjonalna wycena produktu, jak to działa?

Prosty przykład, powiedzmy że zajmujemy się sprzedażą ebooków i przyszedł do nas klient który chce zakupić danego ebooka, a my wtedy możemy zaoferować mu dodatkowy produkt, przykładowo jeśli to jest ebook edukacyjny na temat biznesu to jako naszym dodatkowym produktem dla klienta może być płatny kurs online na temat biznesu czy konkretnej dziedziny tudzież branży biznesu i w taki sposób jesteśmy w stanie klientowi który potencjalnie chciał zakupić jeden produkt, sprzedać dwa produkty.

Inną i ostatnią świetną strategią jest oferta mafijna czyli oferta nie do odrzucenia, jak to działa?

Przychodzi do nas klient i składamy mu taką ofertę mafijną czyli dajemy świetny produkt z wysoką jakością za świetną cenę, taką ofertę aby po prostu nie mógł jej odrzucić.
Jeżeli prowadzimy długo firmę taką ofertę możemy składać przykładowo naszym klientom którzy są od jakiegoś dłuższego czasu, aby byli z nami jeszcze dłużej bądź nowym klientom aby zachęcić ich do współpracy z nami.