Samochód wymaga od jego właściciela wielu nakładów, w tym zakupu takich elementów jak wycieraczki czy kable, gdy coś się zepsuje lub akumulator się rozładuje. Wycieraczki spełniają ważną rolę, gdyż zapewniają widoczność, dzięki oczyszczaniu przedniej i tylnej szyby w samochodzie. Wycieraczki są używane przez cały rok, co związane jest z ich zużyciem czy możliwością zepsucia.
Co jest potrzebne do funkcjonowania wycieraczek?
Do działania wycieraczek niezbędna jest praca układu spryskiwania szyb. Uszkodzenie któregoś elementu ogranicza widoczność, a w trakcie ulewy uniemożliwia jazdę. Dodatkowo za brak sprawnych wycieraczek lub płynu do spryskiwaczy policjant może wystawić mandat w wysokości 500 zł. Każdy właściciel samochodu wie, że im częściej używane są wycieraczki, tym mniej się psują. Z tego powodu to tylny mechanizm częściej się psuje. Wymiana wycieraczek powinna mieć miejsce, co najmniej raz na rok (po sezonie zimowym). Pióro powinno być wymienione, gdy tylko zaczyna podskakiwać, hałasować czy pozostawiać smugi lub niedociągnięcia. Chcąc przedłużyć życie piór wycieraczek trzeba używać jak najwięcej płynu do spryskiwaczy.
Do czego może być potrzebny kabel w samochodzie?
Dla wielu kierowców kłopotem może być odpalenie samochodu w mroźny poranek. Wtedy przydatne jest podłączenie do baterii innego samochodu przy pomocy przewodów rozruchowych. Dlatego warto w bagażniku schować kable rozruchowe, które umożliwią pożyczenie prądu ze sprawnego do rozładowanego akumulatora. Warto jednak kupować kable w sklep -ach motoryzacyjnych, gdzie sprzedawcy doradzą, jakie będą najlepsze do naszego auta. Przy zakupie kabli trzeba zwrócić uwagę na parametry przewodów rozruchowych, aby nie uległy uszkodzeniu w trakcie przewodzenia prądu.
Jakie funkcje spełniają szyby w samochodzie?
Szyby w samochodzie nie tylko chronią przed zimnem, deszczem czy wiatrem. Ich zadaniem jest również wpływ na sztywność konstrukcji oraz wytrzymałość nadwozia. Zazwyczaj szyby boczne i szyba tylna są produkowane ze szkła hartowanego. Natomiast szyba przednia z uwagi na ryzyko zderzenia czołowego nie może ona pękać na drobne kawałki. Zwykle po wypadku większość przedniej szyby trzyma się na folii. Minimalizuje to ryzyko zranienia, a służby ratownicze bez problemu ją wyciągają. Rozróżnia się trzy typy uszkodzeń szyby:
- pajączki (czyli draśnięcie z pojawiającymi się wokół pojedynczymi pęknięciami),
- bycze oka (to już wgniecenie z pęknięciem) oraz
- pęknięcia (mogą mieć do 10 cm długości).
Do samodzielnej naprawy nadają się uszkodzenia typu pajączki, jak i bycze oczka, o ile uszkodzenie nie posiada więcej niż 2,5 cm średnicy i nie jest bliżej niż 10 cm od krawędzi szyby. Do naprawy uszkodzeń szyby czołowej potrzebny jest zestaw naprawczy oraz sprężone powietrze i żyletka.
Przednia szyba chroni na drodze przed losowymi zdarzeniami, ale też poprawia osiągi auta i nadaje się do zamontowania czujników jak i kamer systemów ADAS. Podstawowym zadaniem jest jednak ochrona, a pozostałe funkcje to tylko rozwinięcie tej zasadniczej roli.